Marktveroverend met een uniek bloemenconcept

Bloomon

Bart Troost van Bloomon:

“SelectiePunt hielp ons de meest representatieve chauffeurs te selecteren”

Bloemen staan voor geluk en vrolijkheid en de oprichters van Bloomon zagen een hele generatie die deze pluspunten aan zich voorbij liet gaat. Vooral omdat het boekettenaanbod niet aansluit op hun wensen. Bloomon’s core business is het om die generatie weer te laten genieten van bloemen door vooral hele mooie, moderne en dus onderscheidende boeketten te maken en deze op abonnementsbasis bij de consument wekelijks thuis te bezorgen. Bart Troost: “Bloomon bezorgt je een ultiem thuisgevoel met een flexibel online abonnement op verse bloemen.” Het unieke concept Bloomon is nu een jaar actief en recent staken investeerders 3,5 miljoen in deze Nederlandse startup. SelectiePunt hielp met de selectie van chauffeurs en een stuk logistieke organisatie.

Bart Troost: “Ook zien we dat de huidige generatie graag de herkomst van producten wil weten, dus ook daar geven we informatie over. Daarbij halen we onze bloemen zoveel mogelijk bij Nederlandse kwekers. Dat appelleert aan een eigentijds gevoel én maakt door de kortere logistieke keten dat die bloemen heel vers zijn.” Tot slot draait alles bij Bloomon om gemak voor de consument. “Onze service past bij én in het leven van mensen. Dus bezorgen we ’s avonds aan huis op basis van een abonnement. Dit alles bij elkaar opgeteld maakt dat mensen die op abonneebasis bloemen van Bloomon ontvangen deze service als een terugkerend cadeautje ervaren. Aan dat positieve gevoel draagt ook bij dat consumenten niet bijvoorbeeld twee jaar vast zitten aan een abonnement, maar dit ieder moment kunnen opzeggen. We komen dus alleen aan de deur met een trendy boeket als je écht wilt”, aldus Bart Troost.

Accent op vlekkeloze logistiek
Bloomon gebruikt internet als platform en daarnaast is een vlekkeloze logistiek uitermate cruciaal voor het welslagen van het concept: “Het moment waarop wij aan de deur verschijnen bij de klant, is essentieel voor ons concept. Het enige moment waarop de klant van Bloomon daadwerkelijk fysiek contact heeft met onze organisatie. We stellen daarom aan de selectie van onze chauffeurs hele hoge eisen. Zij zijn feitelijk de ambassadeurs van Bloomon.” Daarom schakelde Bloomon SelectiePunt in voor hulp bij het werven van nieuwe chauffeurs voor de bezorging van de bloemen. Bart Troost: “Zij hebben hun expertise op dit terrein ingezet bij het samen met ons zoeken naar geschikte chauffeurs en hen vervolgens te trainen.”

Vriendelijk, voorkomend en vakkundig
SelectiePunt heeft Bloomon geholpen om capabele chauffeurs te zoeken die ook representatief zijn in hun voorkomen, handelen en persoonlijkheid. Bart Troost: “Het liefst zouden we willen dat een bloemist zelf aan de deur verschijnt, maar dat is niet haalbaar. Dus zetten we samen met SelectiePunt in op chauffeurs/bezorgers die er plezier in hebben om een boeket van Bloomon zo vriendelijk mogelijk aan de deur te bezorgen: op tijd en met een glimlach.” Het korps chauffeurs dat momenteel rijdt voor Bloomon telt tientallen chauffeurs. Dit is een bonte mix van studenten en iets oudere mensen. Bart Troost: “Soms rijden zij met vervoer van onze partners of eigen vervoer. Alle varianten hierin zijn mogelijk. De chauffeurs zijn stuk-voor-stuk geselecteerd op de eigenschap het leuk te vinden om mensen blij te maken en hun werk goed te doen.”

Ook hulp bij logistieke organisatie
Eveneens heeft SelectiePunt Bloomon geholpen bij het inrichten van de logistieke organisatie om alle vereiste vervoersbewegingen maximaal in te richten. Bart Troost: “De routes zijn bekend, gekoppeld aan de abonnees, maar niet iedere chauffeur is elke week inzetbaar. Stel, de komende donderdag hebben we 40 chauffeurs nodig. SelectiePunt borgt vervolgens dat die er ook daadwerkelijk staan: op tijd en op de juiste plek. We evalueren regelmatig de geboden kwaliteit. Komt er bijvoorbeeld feedback over de chauffeurs vanuit klanten via social media tot ons? Dan koppelen wij dat rechtstreeks naar hen terug.”

© Copyright 2019 - SelectiePunt B.V.
Webdesign realisatie: Pixel Creation